General Motors (GM) – bekend van onder meer Opel, Chevrolet en Saab – wil
onderdelen van zijn huidige auto’s ook gebruiken in de elektrische
voertuigen om kosten te besparen. Dit systeem noemt het concern E-Flex.

"We hopen E-Flex over verschillende merken uit te breiden",
verklaarde Lutz. De onderneming kan bijvoorbeeld een standaardchassis maken.
Dit is dan geschikt voor benzinevoertuigen en elektrische auto’s.

Lutz benadrukte wel dat er nog onvoldoende geschikte accu’s voor
elektrische auto’s op de markt zijn. Het is onzeker of deze er ooit wel
komen.

GM geeft miljoenen uit om de Chevrolet Volt op de markt te brengen. De wagen
kan alleen in productie worden genomen, als er een nieuwe generatie accu’s
beschikbaar komt. Toyota probeert bijvoorbeeld een nieuwe reeks batterijen
uit, maar stuit op veel oververhittingsproblemen.

Het autoconcern heeft in Warren, in de Amerikaanse staat Michigan, een
onderzoekcentrum geopend, bedoeld om E-Flex-auto’s te ontwikkelen. Inmiddels
werken iets meer dan twintig werknemers aan het ontwerp van elektrische
auto’s, specifiek de Volt.

Naast volledig elektrische auto's, wil GM meer hybride voertuigen
produceren voor de Amerikaanse markt. Dit jaar verwacht Lutz daar
tienduizend hybride auto's te verkopen. Toyota is met zijn hybride wagen, de
Prius, al erg succesvol in de Verenigde Staten en daarbuiten.

Amerikaanse autofabrikanten als GM en Ford hebben de afgelopen tijd terrein
verloren ten opzichte van de Aziatische concurrenten. De veelal
benzineslurpende auto's van Amerikaanse bodem waren minder in trek wegens de
gestegen brandstofprijzen. Aziatische concerns produceren juist kleinere en
zuinigere voertuigen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl